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Artworks
Maurice CullenLooking over the Island of Orleans, Quebec, 18961866-1934SoldInscriptions
signed "M Cullen."(lower right); titled in black by the artist, "Looking over the Island of Orleans, Quebec" (verso, top horizontal stretcher)Provenance
Walter Klinkhoff Gallery, Montreal;
Private collection, Toronto.Exhibitions
Alan Klinkhoff Gallery, Toronto, Lawren Harris & Canadian Masters: Historic Sale Celebrating Canada's 150 Years, April 1, 2017.Publications
Maurice Cullen Inventory No. 860.In her introduction to the Maurice Cullen Exhibition of 1982-1983 organized and circulated by the Agnes Etherington Art Center, Sylvia Antoniou, the guest curator, wrote that “Maurice Cullen was one of Canada’s favorite and most important painters during his lifetime. Some of his works are counted among the masterpieces in Canadian art . . .”
Maurice Cullen was born in St. John’s, Newfoundland, but came to Montreal in 1870 at four years of age. He studied locally, originally with an interest in sculpture. Fulfilling the aspiration shared by most budding artists of his day he studied in Europe from the late 1880s. In Paris he studied at the Academy Leon Gerome, the Academy Julian, the Ecole des Beaux-Arts and exhibited with the Société Nationale des Beaux-Arts in both 1894 and 1895 before returning to Canada in the summer of 1895. Although his studies in Paris had exposed him to the styles of a French academic realism and Barbizon school painting it was the technique explored by the French impressionists which captured his greatest interest. He was to share with the Impressionists the study of light reacting on his subject matter described with vigorous and generous brush strokes of paint.
Our Cullen featured in this highlight is an exquisite example of Cullen’s work inspired by his studies in France. Inscribed on the reverse by the hand of the artist “Looking over the Island of Orleans, Quebec” meaning that he is on Ile d’Orléans ,likely with his perspective facing north, is an important painting of either 1896 or perhaps 1897. In the collection of the Art Gallery of Ontario there is an equally important Cullen somewhat larger in size than ours which is of virtually the same composition but painted in winter , one catalogued with the title “On the St. Lawrence” dated 1897 and exhibited in the Agnes Etherington exhibition of 1982-83.
We believe that a purchase of this fine composition to be a significant addition to any significant private or corporate collection of Canadian art.
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Dans le cadre de l’introduction à l’exposition des œuvres de Maurice Cullen organisée et tenue par le Agnes Etherington Art Center en 1982-1983, Sylvia Antoniou, la conservatrice invitée, a écrit que « Maurice Cullen fut l’un des artistes les plus admirés et les plus considérés de son époque. Quelques-uns de ses tableaux sont, aujourd’hui, considérés comme des chefs-d’œuvre de l’art canadien. »
Maurice Cullen est né à St. John’s, Terre-Neuve et Labrador, et est déménagé avec ses parents à Montréal en 1870 à l’âge de quatre ans. Il a commencé ses études au Québec avec un intérêt marqué pour la sculpture. Animé par les mêmes aspirations que bon nombre d’autres artistes en herbe du moment, Cullen s’est rendu étudier en Europe à compter de la fin des années mille huit cent quatre-vingt. À Paris, il a étudié auprès de Jean-Léon Gérôme, puis à l’Académie Julian de même qu’à l’École des beaux-arts avant de tenir des expositions avec la Société nationale des beaux-arts en 1894 et en 1895 et de revenir au Canada à l’été 1895. Bien que ses études à Paris lui aient fait découvrir les styles de la peinture académique française traditionnelle et les méthodes de l’école de Barbizon, c’est véritablement la technique mise au point par les impressionnistes français qui a su retenir son attention, notamment l’étude des effets et jeux de lumière sur des sujets peints à partir de généreux et vigoureux coups de pinceau.
Une des toiles de Cullen que nous mettons en vedette dans cet article est un exemple exquis des œuvres de Cullen inspirées par ses études en France. Cette toile importante intitulée « Vue sur l’Île d’Orléans, Québec (Looking over the Island of Orleans, Quebec, écrite de la main de l’artiste à l’endos de la toile) a été réalisée en 1896 ou 1897 alors que l’artiste était sur l’Île. La collection d’objets d’art de la Art Gallery of Ontario (AGO) comprend une autre toile importante de Cullen, quoique de dimensions plus grandes, portant sur le même sujet mais réalisée en hiver; intitulée « Sur le Saint-Laurent, 1897 », cette toile a été présentée lors de l’exposition de 1982-83 du Agnes Etherington Art Center.
Nous sommes d’avis que l’achat de cette toile exceptionnelle constituerait un ajout important à toute collection, privée ou non, d’œuvres d’art canadien.